Jaki powinien być dobry beton asfaltowy?

Większość osób kojarzy nawierzchnie drogowe tylko i wyłącznie z zaprawami asfaltowymi powstającymi na bazie materiałów bitumicznych będących ubocznym produktem procesu spalania różnych materiałów. Dzisiaj wiele dróg wykonuje się jednak z zupełnie innego materiału. Projektanci dróg coraz chętniej wykorzystują beton do wykonywania nawierzchni drogowych. Jak się okazuje dobrze dobrane mieszanki wykazują bardzo dobre parametry techniczne. Dodatkowo proces ich produkcji nie szkodzi środowisku naturalnemu tak bardzo, jak wytwarzanie asfaltu.

Beton asfaltowy w dobrej cenie 

tani beton asfaltowyBeton stosowany do budowy dróg musi charakteryzować się pewnymi cechami. Jest to konieczne, ponieważ nawierzchnie drogowe są poddawane zupełnie innym siłom i czynnikom zewnętrznym niż klasyczna konstrukcja budynku. Punktowy nacisk kół rozpędzonych samochodów, ścieranie powierzchni podczas hamowania oraz drgania wywoływane przez uruchomiony silni to tylko niektóre z nich. W związku z tym beton asfaltowy powinien nie tylko być wytrzymały, ale również twardy. Wbrew pozorom cechy te nie oznaczają tego samego. Wytrzymałość betonu na ściskanie to cecha, która umożliwia kwalifikację mieszanki do danej kategorii wytrzymałościowej. Twardość natomiast jest związana bezpośrednio ze strukturą materiału. To właśnie ona decyduje, czy kompozyt będzie odporny na ścieranie, co w przypadku mieszanek układanych na drogach jest niezwykle istotne. Wiele przedsiębiorstw produkcyjnych oferuje tani beton asfaltowy z domieszką spoiw polimerowych. W ten sposób uzyskuje się bardzo wysoką szczelność układanej mieszanki. Ten parametr determinuje kolejne cechy charakterystyczne tego materiału. Im mniej wolnych przestrzeni w strukturze materiału tym mniej jest on podatny na działanie mrozu, wody oraz innych niekorzystnych zjawisk. W przypadku mieszanek asfaltowych istotna jest także ich klasa ekspozycji – beton musi być odporny na działanie drgań oraz proces karboksylacji, czyli utleniania pod wpływem generowanego przez silniki spalinowe dwutlenku węgla.

W związku z tak dużymi wymaganiami proces projektowania receptury mieszanki jest niezwykle skomplikowany. Nierzadko wiąże się z wieloma godzinami pracy doświadczonych inżynierów, którzy najpierw zajmują się obliczeniami, a następnie wykonują badania próbek wykonanych z opracowanej mieszanki. Jest to bardzo istotny proces, ponieważ jeśli nawierzchnia zostanie wykonana z wysokiej jakości betonu asfaltowego, to z pewnością przez długi czas będzie zachowana w doskonałym stanie.